قبل از دوران مهدى موعود، آسايش و راحت طلبى و عافيت نيست.
قبل از ظهور مهدى موعود، در ميدانهاى مجاهدت، انسانهاى پاک امتحان مى شوند
در کوره هاى آزمايش وارد مى شوند و سربلند بيرون مى آيند
و جهان به دوران آرمانى و هدفىِ مهدى موعود(ارواحنافداه) روزبه روز نزديکتر مى شود؛
اين، آن اميد بزرگ است؛ لذا روز نيمه ى شعبان، روز عيد بزرگ است.
ديدار با مردم قم 1370/11/30
تهيّه آذوقه لشكر امام زمان (عجّ)
مرحوم شيخ صدوق، كليني و برخي ديگر از بزرگان آورده اند: حضرت صادق آل محمّد از قول پدرش، حضرت باقرالعلوم ( ع) حكايت فرمايد: هنگامي كه امام زمان عجّل اللّه تعالي فرجّه الشّريف ظهور نمايد و بخواهد قيام نمايد، قيام خود را از مكّه معظّمه شروع نموده و ابتداء به سمت شهر كوفه حركت مي كند. و قبل از آن كه به همراه لشكر و ياران خويش حركت نمايد، منادي حضرت در بين جمعيّت، نداء دهد: كسي حقّ ندارد به همراه خود غذا و آب حمل كند، سپس حضرت دستور مي دهد تا سنگ حضرت موسي بن عمران ( ع ) - كه به مقدار بار شتري است - برداشته شود و همراه نيروها آورده شود، پس در هر منزلي كه فرود آيند، از آن سنگ چشمه اي از آب گوارا جاري گردد كه هر گرسنه اي از آن ميل كند، سير گردد؛ و نيز هر تشنه اي از آن آب بياشامد، سيراب شود و نيازي به طعام و مايعات نخواهند داشت. و اين آذوقه خوراكي و آشاميدني براي تمامي افراد لشكر امام زمان ( ع ) مي باشد، تا هنگامي كه در نجف اشرف و كوفه وارد شوند.
( - اصول كافي: ج 1، ص 231، ح 3، إكمال الدّين: ص 670، ح 17، الخرايج والجرايح: ج 2، ص 691، ح 1. )
انتظار؛
عملی عبادی یا سیاسی؟!
فردی یا اجتماعی؟!
رهبر کبیر انقلاب در نهی دست روی دست گذاشتن و فعالیتی نداشتن و اکتفا به دعا برای فرج میفرمایند:
"بعضیها انتظار فرج را به این میدانند که در مسجد، در حسینیه، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان ـ سلام اللّه علیه ـ را از خدا بخواهند.
اینها مردم صالحی هستند که یک همچو اعتقادی دارند. بلکه بعضی از آنها را که من سابقاً میشناختم بسیار مرد صالحی بود، یک اسبی هم خریده بود، یک شمشیری هم داشت و منتظر حضرت صاحب ـ سلام اللّه علیه ـ بود.
اینها به تکالیف شرعی خودشان هم عمل میکردند و نهی از منکر هم میکردند و امر به معروف هم میکردند، لکن همین، دیگر غیر از این کاری ازشان نمیآمد و فکر این مهم که یک کاری بکنند، نبودند."
به انتظار ننشینیم؛
به انتظار بایستیم...
سوال شد امام زمان (عج) غایب است یعنی چه؟
گفتند غایب؟ کدام غایب؟ بچه دستش را از دست پدر رها کرده و گم شده می گوید: پدرم گم شده است!
ما مثل بچهای هستیم که پدرش دست او را گرفته است تا به جایی ببرد و در طول مسیر از بازاری عبور میکنند.
بچه جلبویترین مغازهها میشود و دست پدر را رها میکند و در بازار گم میشود و وقتی متوجه میشود که دیگر پدر را نمیبیند، گمان میکند پدرش گم شده است. در حالی که در واقع خودش گم شده است.
انبیاء و اولیاء پدران خلقند و دست خلائق را میگیرند تا آنها را به سلامت از بازار دنیا عبور دهند. غالب خلائق جلب متاعهای دنیا شدهاند و دست پدر را رها کرده و در بازار دنیا گم شدهاند.
امام زمان (عج) گم و غایب نشده است ما گم شدیم و محجوب گشتهایم
. امام غایب نیست، تو نمی بینی آقا را. او حاضر است. چشمت که اسیر دنیا شده اگر از دنیا دست بردارد، آقا را می بیند. خلاصه نگو آقا غایب است. تو نمی بینی.
عارف مرحوم حاج محمد اسماعیل دولابی
برگرفته از کتاب « امام زمان (عج) در کلام اولیای ربانی/مهدی لک علی آبادی/ ص 30
عوامل عدم استجابت دعـــا
1.در زمان حضرت موسی(ع) قحطی شدیدی شد، پس موسی(ع) با بنیاسرائیل از شهر خارج شدند تا طلب باران كنند و سه روز این عمل را تكرار كردند؛ امّا باران نیامد. خداوند به موسی(ع) وحی فرستاد كه:
«من دعای تو و همراهانت را تا وقتی كه شخصی نمّام و سخنچین در بین شما هست، مستجاب نمیكنم.»
2. گفتهاند كه مدّت هفت سال بنیاسرائیل در خشكسالی عجیبی به سر بردند؛ به حدّی كه به خوردن مردار و زبالهها و حتّی به خوردن بچّهها روی آوردند و هرچه به كوه و صحرا رفته و دعا میكردند، باران نمیبارید.
بقیه در ادامه مطلب
دعا برای زنده شدن دل
شخصی در عالم خواب، خدمت حضرت رسول خدا(ص) شرفیاب شد و از آن حضرت خواست كه: مرا دعایی تعلیم فرمایید كه دلم را زنده گرداند.
رسول خدا(ص) این كلمات را به او تعلیم فرمودند:
«یا حیّ یا قيّوم
یا لااله الّا انت
اسئلك ان تحیی قلبی اللّهم صلّ علی محمّد وآل محمّد؛
ای زنده و ای پاینده! ای كه نیست معبودی جز تو! از تو میخواهم كه دلم را زنده گردانی! خدایا! بر محمّد وآل محمّد درود فرست.»1
1. «شنیدنیهای تاریخ»، فیض كاشانی، صص20 و21.
از امام صادق(ع) پرسیدند که چرا کسانی که در آخر زمان زندگی میکنند رزق و روزیشان تنگ است؟
فرمودند : به این دلیل که غالبا نمازهایشان قضا است.
من ؟ ما ؟ شما ؟
مردم نسبت به ظهور امام عصر( ع ) چند دسته اند :
1) برخی بی تفاوتند ، فقط به گذران زندگی کنونی خود می اندیشند .
2) برخی ازآن بی اطلاعند.
3) برخی آن را موهوم و ساختگی می دانند .
4) برخی در حد یک مسأله آرمانی به آن علاقه مندند ولی هیچ اقدامی ندارند.
5) برخی از ترس اجرای عدالت و محکوم شدن خودشان میلی به ظهور ندارند .
6) برخی برای تحقّق آن دعا می کنند .
7) برخی برای تعجیل در انجام آن علاوه بر دعا اشک می ریزند.
8) برخی علاوه بر دعا واشک دیگران را نیز براین امر ترغیب می کنند.
9) برخی بظهور نمی اندیشند بلکه آرزوی دیدن حضرت را حتی برای یکبار دارند .
10) برخی به لزوم زمینه سازی عملی اعتقاد داشته ولی دست خود را بسته می دانند.
11) برخی بدعا برای ظهور ، خودسازی برای لیاقت همراهی با ظهور و زمینه سازی برای تحقّق ظهور اعتقاد داشته و بی صبرانه در این راه گام بر می دارند .
12) برخی در این راه جان داده و یا جان ناقابل خویش را در طبق اخلاص نهاده اند.
علیرضامزروعی
اکنون ای عزیز! من ، تو ، ما ، شما جزء کدامین گروهیم ؟
رسول گرامی اسلام(ص) در حدیثی به دو مورد از کمیابترین چیزها در اخر الزمان اشاره نمودهاند.
موعود: متن حدیث را از تحفة العقول منعکس می نماییم.
رسول خدا صلی الله علیه و آله:
أقلُّ ما يكونُ في آخِرِ الزّمانِ أخٌ يُوثَقُ بهِ أو دِرْهَمٌ من حَلالٍ؛
كميابترين چيز در آخر الزمان برادرى قابل اعتماد، يا درهمى(درآمد) حلال است.
پی نوشت:
تحف العقول : ص 54
منبع:حوزه
بیابان «صبّاغ» کجاست؟
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
در جهنم مکانی وجود دارد که به آن بیابان «صباغ» می گویند. در آن بیابان چاهی وجود دارد. و در آن چاه، ماری وجود که جهنم
از آن بیابان و آن بیابان از آن چاه، و آن چاه از آن مار، روزی هفتاد مرتبه به خداوند عزوجل شکایت می کنند.
پرسیده شد: این عذاب دردناک برای چه کسی است؟
فرمودند: برای کسی است که در روز قیامت درحالی وارد محشر می شود که پای بند به ولایت علی بن ابی طالب علیه
السلام نیست. بحار ١٧/١٢٧